بهترین راهنمای خرید دستگاه دایکاست

راهنمای خرید دستگاه دایکاست

[supsystic-slider id=1 position=”center”]

در این مقاله می خواهیم با بهترین راهنمای خرید دستگاه دایکاست و خصوصیات آن مانند قیمت، کیفیت و … آشنا شویم.

دایکاست یا دایکست diecast یا به عبارتی دیگر ریخته گری فلز عبارت است از تولید قطعه از طریق تزریق کردن فلز مذاب و تحت فشار و وارد کردن به درون قالب.

در فرایند دایکاست فلز ذوب شده وارد حفره ای به شکل قطعه مورد نظر شده به درون حفره‌ ریخته شده و سپس بعد ازسرد شدن قطعه مورد نظر به دست می‌آید.

بهترین راهنمای خرید دستگاه دایکاست

خصوصیت تولیدات انواع دستگاه دایکاست نسبت به سایر دستگاه ها چیست ؟

قطعات تولید شده توسط دستگاه های دایکاست، نسبت به قطعاتی که در سیستم های سنتی و سایر سیستم ها تولید می شوند، از دقت بسیار زیاد تری برخوردار می باشد.در این خصوص می توان قطعات دیواره ها و پله ها را به صورت بسیار ظریف و نازکی تولید کرد.

اجزای دستگاه دایکاست
اجزای دستگاه دایکاست
قطعات و قالب

جهت خرید بهترین و با کیفیت ترین دستگاه دایکاست (Die Cast) باید هنگام خرید به نکات زیل توجه نمود :

1) قیمت دستگاه ریخته گری تزریقی (دایکست یا دایکاست)

اگر بتوانید دستگاهی با امکانات بیشتر و بهتری خریداری کنید بسیار عالی و به صرفه است چرا که برای افزایش درآمد خود شانس بیشتری خواهید داشت. در هر حالت باید به بودجه فعلی توجه کرد.

یک عامل بسیار مهم در انتخاب دستگاه دایکاست مناسب و بهترین دستگاه، قیمت دستگاه است. عوامل زیادی در قیمت این دستگاه‌ها تاثیر دارند، این عوامل شامل موارد زیل است :

  1. برند و کارخانه تولید کننده دستگاه عامل مهمی در قیمت است، دستگاه های برند های معتبر تر معمولا قیمت خیلی بالا تری دارند.
  2. ابعاد دستگاه دایکاست ، اگر دستگاهی برای تولید قطعات کوچک‌ تر خریداری کنید قیمت کمتری نسبت به خرید دستگاه برای تولید قطعات صنعتی خواهید پرداخت.

  1. قیمت دستگاه‌های کارکرده تقریباً نصف قیمت دستگاه‌های نو است، با خرید دستگاه‌های دست‌دوم می‌توانید هزینه شروع کار را کاهش دارد.
  2. قالب دایکاست

2) کیفیت قطعات دستگاه

کیفیت و کارایی دستگاه‌ دایکست اهمیت بسیار بالایی دارد،حتماً در زمان خرید دستگاه تمام قطعات را از نظر کیفیت بررسی کنید تا بعداً با مشکل مواجه نشوید. جنس و کیفیت بخش‌های مهم مانند گیره ها ، شیرها و پمپ یا سیستم تزریق و… را چک کنید.

3) چک کردن قالب دستگاه تزریق فلزات(دسته دوم)

در حین عملیات ریخته گری تزریقی، قالب دایکاست زیر فشار و تنش های حرارتی و مکانیکی قرار میگیرد که می‌تواند باعث خستگی و ایجاد رگه در قالب شود و نهایتا باعث شکسته شدن قالب و کاهش عمرخواهد شد. خستگی حرارتی قالب دایکاست زمانی می‌تواند به قطعه‌کار صدمه بزند که هنگام تزریق قالب در اثر تغييرات شديد دما ایجاد می‌شود لذا این خستگی حرارتی به تدریج باعث به وجود آمدن رگه در سطح بیرونی این قالب می‌شود. به همین دلیل باید هنگام خرید دستگاه دایکاست دسته دوم به آن توجه کرد.

4) جنس قالب دستگاه ریخته گی تحت فشار یا دایکست

قطعه دایکاست
قالب دستگاه دایکاست

جنس قالب دایکاست باید از فولاد باشد . کیفیت تركيب شيميايي فولاد به کار رفته شده در قالب دایکاست اهمیت ویژه‌ای دارد اگر از کیفیت مناسبی برخوردار باشد می‌تواند به عنوان یک استراتژی برای پیشگیری از خستگی حرارتی قالب و شکسته شدن دایکاست باشد.

5) میزان مصرف برق

از مهم‌ترین بخش‌های هر دستگاه دایکاست دینام، المنت و ترموستات هستند، خرید دستگاه‌هایی که از دینام بی کیفیت و با سیم کشی ارزان است بدلیل مصرف برق بالای این دستگاه‌ها مجبور به پرداخت چند برابر هزینه هستید.

6) نیرو و سرعت دستگاه

برای خرید دستگاه باید نیرو و سرعت آن را بررسی کنیم زیرا هرچقدر نیرو بالاتر باشد نتیجه‌ ی نهایی بسیار باکیفیت ‌تر خواهد شد و همچنین سرعت و شدت حرکت آن درتولید و کیفیت محصول اثرمیگذارد.

7) چک کردن سیستم تزریق

مهمترین بخش از سیستم تزریق را سیلندر و ماردون آن تشکیل می دهند. کار کردن افراد ناشی با دستگاه و وارد آوردن فشارهای بالا برای رفع یک عیب کوچک و گشاد شدن قطر داخلی سیلندر دستگاه می تواند دستگاه را نا کارآمد کند، با گشاد شدن سیلندر قطعاتی که با پیچیدگی همراه هستند و برای تزریق کامل نیاز به فشار بالا دارند ناقص تزریق خواهند شد و عملاً پول و زمان زیادی از دست خواهد رفت، سلامت ماردون هم با بارگیری کامل و تزریق کامل مقدار حجمی از مواد مشخص خواهد شد، البته در شرایط تحت فشار تزریق که ماردون سلامت خود را نشان میدهد.

همچنین علاوه برسیستم تزریق میتوان جک،  گیره،  بخش فرمان،  تابلو برق دایکاست و…رانیز چک کرد.

8) پیستون و سیلندر تزریق

پیستون قسمتی از سیستم تزریق دستگاه که فلز مذاب را از سیلندر تزریق به درون قالب می‌راند و در خلال انجماد به آن فشار وارد می‌کند.

سیلندر تزریق قسمتی از سیستم تزریق که پیستون را هدایت نموده و فلز مذاب قبل از ورود به داخل قالب در آن ریخته می‌شود.

سالم بودن این دو قسمت بر عملکرد دستگاه و تولید محصولات با کیفیت تر کمک میکند.

9) بخش هیدرولیک

بخش هیدرولیک دستگاه نیز باید سالم باشد تا محصولات باکیفیتی راتولید کنیم.عدم توجه به سیستم هیدرولیک در خرید این دستگاه ممکن است عوامل زیر را در پی داشته باشد : صدای ناهنجار پمپ هیدرولیک ، عدم عملکرد گیره دستگاه ، فشار پایین مدار هیدرولیک ، آسیب دیدگی پمپ هیدرولیک.

10) چک کردن بخش فرمان دستگاه

کنترل دستگاه چه از نوع کنتاکتوری باشد و چه پی ال سی، باید مورد استفاده و عمل قرار گیرد تا صحت عملکرد آن مشخص شود، همچنین کنترل سنسورهای حرارتی دستگاه در زمان کار و فرمان به جک های هیدرولیک دستگاه باید کامل و بی عیب انجام شود.


با انتخاب درست در خرید دستگاه دایکاست می توانید مدت زمان طولانی تری از دستگاه استفاده کرده و باعث افزایش راندمان دستگاه می شود.  


جهت مشاهده انواع دستگاه دایکاست و کاربرد آنها کلیک کنید.


نوشته های مشابه

‫4 دیدگاه ها

    1. سلام دستگاه های دایکاست انواع مختلفی دارد و بستگی به کار خودتان می توان بررسی کرد کدام دستگاه دایکاست مناسب است. جهت اطلاع بیشتر داخل سایت b2wall.com شده با پشتبان فروش در ارتباط باشید.

    1. سلام جهت خرید داخل سایت b2wall.com شده دستگاه های دایکاست را مشاهده و در صورت خرید یا جهت درخواست قیمت با پشتیبان فروش از طریق رایچت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *